Het Verandermanagement moet veranderen!

Waarom brengen veranderprogramma’s zo weinig verandering teweeg? Waarom is strategie-implementatie zo moeilijk? Waar leveren overnames vaak geen meerwaarde op? Hiervoor heb ik 11 lessen opgesteld.

 

De 11 lessen van een business bioloog:

  1. Streef naar beweeglijkheid en rekbaarheid. De werkelijkheid kent veel te veel variabelen om te vertrouwen op een voorspelde toekomst. Het vergt een continu verkennen, waarnemen, interpreteren en acteren op de veranderende omgeving. Een hulpmiddel kan zijn om het ecosysteem eens in kaart te brengen (ecosystem mapping) bijvoorbeeld met behulp van VNA methode.
  2. Leer elke dag. Vertrouw niet alleen op formele trainingen, die zijn er om je vaardigheden bij te brengen. Reflecteer je dagelijkse ervaringen dat traint je waarnemingsvermogen.
  3. Geef oplossingen de tijd. Te snel reageren leidt vaak tot standaard oplossingen. Het gat dat ontstaat geeft ook ruimte voor ander oplossingen als er de tijd is dat deze kunnen ontstaan. Gebruik de ruimte om snel te experimenteren, met het probleem te spelen, te herdefiniëren.
  4. Niet duwen maar trekken. Mensen willen best veranderen maar niet verandert worden. Het punt is niet om weerstand tegen te gaan maar om ‘attractors’ te vinden. Leiderschap vraagt om volgers.
  5. Diversiteit is leven. In een biologisch ecosysteem noemen ze een monocultuur ook vaak een plaag. Diversiteit brengt beweging en roering en dus de broodnodige innovatie. Grote culturen en voorspoed ontstonden altijd al op plaatsen die smeltkroezen waren van verschillende culturen. Er vinden meer innovaties plaats in een stad dan op het platteland.
  6. Zingeving is de verbinding en de grens. Een organisatie is samen zin ontdekken in een chaotische wereld (Weick). Doelen en doelstellingen zijn nodig maar niet heilig. Een onderneming is niet “run by numbers” maar door mensen die verbonden zijn. De mens is geen verlengde van de machine meer.
  7. Wanorde is een voorwaarde voor continuïteit. Accepteer dat het niet altijd helder is. De werkelijkheid is niet klinisch en innovatie ontstaat zelden in een gestructureerde omgeving. Echter onder de chaos is weer een patroon te vinden. De onderstroom is belangrijk.
  8. Doenken is het werkwoord. Een woord van Goos Geursen. Een samentrekking van doen+denken. Omdat processen zelden lineair zijn is het ‘leren’ het toverwoord. Doen en denken tegelijk om zo wijzer te worden en weer een stap verder te komen.
  9. Het gaat om de verbinding, het samenwerken. In een (business eco-) systeem zijn de verbindingen kwalitatief bepalend niet de individuele entiteiten. Voor een organisme is de samenwerking van de individuele delen bepalend voor het overleven.
  10. Sta kleine experimenten toe. Geef ruimte om op de vloer, aan het klantenfront, in het magazijn, op kantoor,….. te experimenteren.
  11. Een organisatie is van mensen. Business is not run by numbers maar door mensen. Maak het dan ook menselijk! Ik realiseerde zelf pas heel laat hoe belangrijk (de) ruimte is waar je werkt. Het lijkt een dooddoener maar de meeste werkplek zijn weinig inspirerend. Ik was laatst bij een tweede hands winkel waar een bord bij de ingang de klanten waarschuwde; “Hier werkt geen personeel maar mensen”.

 

En een bonus les; Steel als een kunstenaar / wetenschapper.

Ook deze 11 lessen heb ik gestolen of beter zijn geïnspireerd op een presentatie van Sharoon VanderKaay. Die is weer geïnspireerd door denkers, doeners en schrijvers over chaos, complexiteit en design thinking.

Veranderen is niet het probleem. Dat is inherent aan het leven en ons besef van tijd. Als de tijd vliegt gebeurt er veel, blijft het monotoon dan kruipt de tijd. Veranderen doen wij bewust en meestal onbewust. Het probleem is het (gevoel van) moeten veranderen. Dat verplicht veranderen vinden wij meestal vervelend.

Verandermanagement is eigenlijk een ander woord voor ‘organiseren’! Door veranderingen ontstaan organisaties;

  • Mensen ervaren dubbelzinnigheid en streven naar duidelijkheid
  • De dubbelzinnigheid ontstaat door de interactie met de omgeving en het proberen deze te begrijpen
  • Uit dit ‘proberen te begrijpen’ selecteert de mens bruikbare interpretaties van de werkelijkheid
  • Doenken; wat ik doe —> wat ik weet—> wat ik waarneem —> wat ik doe; denken en handelen versterken elkaar.
  • De motor van evolutie is dus aandacht en handelen!

Er moet voldoende dubbelzinnigheid (variatie) zijn want dat leidt tot tot aandacht en handelen en interpretaties, zingeving en dat is de motor van evolutie!!!!

Handelen creëert organisaties, niet denken. Doenken creeert organisaties.

 

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Contact

Tel: +31 6 15011686  john@johngeurts.nl  
John's contactgegevens

Blog

Over wat mij bezighoudt, wat mij beweegt. Graag ga ik de discussie aan; voel je vrij om te reageren!
John's blog

Over John

Wie ben ik, wat doe ik, waar ligt mijn kracht en wat beweegt mij?      
John's drijfveren

Ik heb een video toegevoegd aan een @YouTube-afspeellijst: https://t.co/FNovEyipBG Ferry Ultra feat. Ashley Slater - Why Did You Do It

17-04-2018 21:55 uur