Hoe groter de onzekerheid, hoe groter de winst!

Hoe groter de onzekerheid, hoe groter de winst?

 

Een ding is zeker; de mate van (economische) onzekerheid voor de onderneming neemt toe. Ik heb nog nergens het tegenovergestelde kunnen vinden en het is bron voor vele boeken en beschouwingen. De wereld wordt kleiner, de technologische ontwikkelingen gaan exponentieel, de consument is eindelijk (bijna) aan de macht, kennis democratiseert,….. Voorsprongen gaan van decennia naar jaren naar manden naar weken….

Onzekerheid maakt ‘de mens’  ongemakkelijk. Wij houden er niet zo van. Ons reptielenbrein wordt zenuwachtig wanneer er iets verandert. Anderzijds heeft het ook aantrekkingskracht, het is verassend en maakt ons nieuwsgierig. Complete business- en verdienmodellen zijn erop gebouwd en het is een belangrijke pijler in de marketing.

In onzekerheid schuilen dus grote gevaren maar inderdaad ook grote mogelijkheden. De grootste mogelijkheden liggen in het kunnen exploiteren van onzekerheid. Helaas ontbreekt het vaak aan het juiste gereedschap om onzekere investeringen de juiste ‘waarde’ op het juiste ‘moment’ te geven.

Middels Go/No Go, DCF, NPV, TVT enz. Gaan wij dan onzekerheid te lijf. Een nadeel kan zijn dat potentieel grote mogelijkheden al in de kiem gesmoord worden en het is ook geen garantie dat een ontwikkeling toch grote verliezen kan gaan opleveren. De keuze wordt gemaakt, de alternatieven gaan archief in en dan met volle kracht vooruit.

 

Hoe kun je onzekerheid voor je laten werken? Een concept is ‘Opportunity Engineering (OE)’ [1].  Kern van OE is dus dat, net zoals bij aandelenopties waar ook geldt dat hoe meer onzekerheid rondom het aandeel hoe hoger de optiewaarde, dat onzekerheid de waarde van een mogelijkheid vergroot. Mits deze onzekerheid ‘ge-engineerd’ kan worden, anders is het gokken!.

De mogelijke winsten worden daarbij als normaal verdeeld voorgesteld:

 

 Verticaal de waarschijnlijkheid en horizontaal de winst. De rechterzijde van ‘de berg’ is dan de ‘opportunity space’. Door nu indicatoren in de onzekere projecten in te bakken die onzekerheid om zetten in zekerheid kan men snel bijsturen en worden onzekere projecten niet op voorhand al afgeschoten en alleen de veilige projecten uitgevoerd.

Het lijkt in deze zin dan ook heel sterk op de MVP – aanpak (Minimal Viable Product) in de Start-up wereld. Bij beidde is de focus sterk gericht op het leereffect (fail fast, fail cheap) om zo snel de echte winnaars te identificeren. 

Ik onderscheid bij de meer disruptieve innovatie, of innovatie die meerdere typen van innovatie ineens omvat, verschillende fase met ider een eigen doel;

 

Explorerende fase --> Exploderende fase --> exploiterende fase

 

Bij exploreren staat leren (lean learning) voorop, niet roi!! Bij exploderende fase staat snelle groei voorop, een plaats op de markt vestigen, kijk wat nu Zalando gedaan heeft. De exploiterende fase is gaat erom de plek in het ecosysteem te verbreden of zelfs een eigen ecosysteem op te bouwen (b.v. Evernote).

 

Het is inderdaad veel oude wijn waarbij geleend is van reële optie theorie, scenario analyse, beslissingsbomen, DRA,…

Wat OE ‘meer’ doet is om niet klakkeloos de parameters / beperkingen / onzekerheden als vaststaand te zien maar deze continue uit te dagen om te zoeken naar manieren het risico met zo minimaal mogelijke middelen te reduceren. Tevens door een minder complexe calculatiemethodiek te gebruiken als bijvoorbeeld DRA en reële opties. 

OE berekend de NPV maar gaat daarbij naarstig op zoek naar mogelijkheden om deze NPV te vergroten door de risico’s om te zetten in als het ware put en call opties.

Het meest interessant vind ik dat deze methodiek en denkwijze / -houding uit gaat van de mogelijkheden (opportunity) en niet alleen vanuit het risico. Risk management wordt opportunity management.

Want zoals ik ooit ergens gehoord heb:

“Indien de eerste mens een risicomanager zou zijn geweest dan had die meteen het vuur uitgemaakt en verboden”.

 

[1] Unlocking Oppertunities for growth – A. van Putten / I.C. MacMillan

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Contact

Tel: +31 6 15011686  john@johngeurts.nl  
John's contactgegevens

Blog

Over wat mij bezighoudt, wat mij beweegt. Graag ga ik de discussie aan; voel je vrij om te reageren!
John's blog

Over John

Wie ben ik, wat doe ik, waar ligt mijn kracht en wat beweegt mij?      
John's drijfveren

Elk bedrijf (wordt) een IoT bedrijf: Hoe technologie de fysieke supermarkt helpt floreren - https://t.co/B0JnjA19h1 https://t.co/cnFGXsQPD3

20-09-2018 20:36 uur