Weet de baas dat hij ook een probleem is?

Shit & Assholes

Ik las deze week een artikel op de blog van Harvard Business Review (http://blogs.hbr.org/cs/2012/06/how_to_get_senior_leaders_to_c.html?goback=%2Egmp_2463479%2Egde_2463479_member_126149506) dat leidinggevende vaak wel onderschrijven dat zij een rolmodel vervullen bij organisatieveranderingen maar niet erkennen dat zij vaak ook een (groot) deel van het probleem zijn.

Dit deed mij denken aan een voorvalletje van een paar maanden geleden. Een gerespecteerde marketing- en salesconsultant legde mij een casus / opdracht voor. In het kort: Een onderneming had problemen met sales en inmiddels was er de derde salesmanager op stuk gelopen in twee jaar. De algemeen directeur die ook de sales aanstuurde vanuit het directieteam had om een analyse gevraagd.

Het rapport bevatte een goede analyse en ook de juiste verbetervoorstellen. Voeg afdelingen samen, besteed zaken uit en meer van die zaken. Hij vroeg mijn menig. Mijn mening was dat hij voor het analyse stuk iets miste en wel dat ik daar een gewoon een spiegel zou meenemen voor de algemeen directeur. Drie mensen ‘verbranden' in twee jaar op een functie waar je direct leiding aangeeft is een sterke indicatie dat de leidinggevende een belangrijk onderdeel is van het probleem. Tevens ook dat zijn mooie rapport wat verder waar was weinig effect zou hebben omdat immers het probleem niet (volledig) benoemd werd.

 

Het antwoord was waar en teleurstellend. Je bijt niet in de hand die je voert, kwam zijn antwoord op neer. Tsja, het is crisis en de schoorsteen moet roken. Dat is waar. Alles heeft een prijs. Maar het stipt ook een probleem aan namelijk zelfreflectie bij m/v in een leidinggevende positie. Wie durft de keizer aan te spreken op zijn kleren? Vooral nu in crisistijd. Welke keizer kijkt vaak eerlijk in de spiegel?

 

De tuinman is de grootste beperking van de tuin. In het prachtige bestseller boek van Daniel Kahneman :Thinking fast and slow (http://www.amazon.com/Thinking-Fast-Slow-Daniel-Kahneman/dp/0374275637) blijkt uit wetenschappelijk onderzoek dat mensen een natuurlijk neiging tot zelfoverschatting hebben. Ook het Amerikaanse Gallup dat een autoriteit is op gebied van onderzoek naar excellente ondernemingen stelt onomwonden: “people leave bad managers not bad companies”.

Een belangrijke (eerste?) stap naar groei of een weg uit de crisis is te kijken naar leiderschap in de organisatie. Van welke omvang dan ook! Ik stel vaker de vraag “Waarom ben je leidinggevende?” en “Waarom zouden mensen jouw volgen?”. Leidinggeven is topsport en dat moet je ook zo benaderen. Zoek spiegels. Train in leidinggeven, het kan! De ultieme wedstrijd, hoe denken je ‘volgers’ over jouw? Maak leidinggeven ook meetbaar, ook dat kan. 

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Contact

Tel: +31 6 15011686  john@johngeurts.nl  
John's contactgegevens

Blog

Over wat mij bezighoudt, wat mij beweegt. Graag ga ik de discussie aan; voel je vrij om te reageren!
John's blog

Over John

Wie ben ik, wat doe ik, waar ligt mijn kracht en wat beweegt mij?      
John's drijfveren

Ik heb een video toegevoegd aan een @YouTube-afspeellijst: https://t.co/koesZRWyBb Clutch - Gone Cold

22-01-2018 22:19 uur